Fördomar

HEY alla människor där ute. En ny dag, en ny tisdag, och denna skoldag var bra. Som vanligt. Jag älskar Blackeberg och min klass och mina Sp1c bruttor! Imorgon är det orientering och då ska jag orientera med Lovisa. Yeah yeah.

Jag har tänk på en sak, och det är detta med fördomar. ALLA människor har fördomar, mer eller mindre. Men jag har tänkt på en speciell fördom, som kanske inte är så uppmärksam. I nästan alla chic-filmer, såsom Mean Girls t ex tar dom alltid de "snygga/populära" tjejerna och gör dom till korkade onda bitchar, som är otrevliga och inte har något bra att komma med. Och gör de mer "speciella" t ex de som sticker ut mer med sin klädstil etc, till de "goda" och fantastiskt smarta. Detta irriterar mig. Inte för jag påstår att jag tillhör någon av dessa grupper. Men detta är helt fel! Bara för att man bryr sig lite extra om sitt utseende, betyder det inte att man är korkad i huvudet. Man säger ofta att de är de "utstötta" i tonåren som blir NÅGOT när de växer upp. Till en viss del är det sant, men inte helt. Många har fördomar mot blondiner t ex, Carolina Gynning är ett exempel. Hon är hur smart som helst men tolkas ofta som en korkad brutta med stora pattar. Hon är konstnärinna och säger riktigt intressanta saker. Om man klädde henne i andra kläder, förminskade hennes tuttar etc, skulle hon direkt tillhöra den speciella estetiska gruppen. Hon är en djup och estetisk människa men bara för det behöver hon inte klä sig på ett "utstickande" sätt. Vet inte om ni förstår exakt vad jag menar när jag tolkar denna fördom. Men bara för att man bryr sig lite extra om sitt utseende på det med "komersiella" sättet, behöver det inte betyda att man är korkad! Vissa tycker att Carolina Gynning är blåst, vissa tycker att hon är smart. Man kan uppfatta henne som flamsig och gapig, men sätt henne i "estet-kläder" så skulle det helt plötsligt inte alls vara korkat beteende. Jag tycker hon är hur smart och cool och snygg som helst! She's got it all!

http://www.gynning.net/blogg/


Mean girl?


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0