Vad är tidsoptimism

Vad är tidsoptimism egentligen? Sökte på google efter ordet tidsoptimist, det kom upp bla a det här:

En tidsoptimist är en person som fördröjer påbörjandet av en arbetsuppgift eftersom hon är alltför optimistisk om att hon ska klara av den på kortare tid än som verkligen är fallet. En formel som tidsoptimisten skulle behöva lära sig är att verklig tidsåtgång för att slutföra en uppgift är lika med uppskattad tidsåtgång gånger pi.


Sedan nämner susning.nu också en hemsida för tidsmissbrukare (timeabusers.com.)

Och då tänker jag, vadå tidsmissbrukare? Är tidsoptimism en sjukdom? Eller är det bara ett dåligt beteende. Jag är världens största tidsoptimist! Jag skjuter upp saker, kommer försent typ varje dag! Och jag antar att det är ett dåligt beteende som måste upphöra men  jag har försökt men inte lyckats i längden. Så jag undrar, kan detta vara en, ja typ sjukdom? Jag hittade även en länk till en killes blogg (http://daviddruid.blogspot.com/2008/05/tidsoptimist.html) där han skriver att han också tror att tidsoptimism är en sjukdom. Han skrev t ex:
"Kan inte folk fatta att det är en sjukdom som man borde få hjälp för. Jag är tidsoptimist. Jag tycker det är jobbigt. Det är inte jobbigt p.g.a. att jag själv lider av att man stressar iväg i sista sekund och kommer försent utan det jobbiga är att personen/personer man ska möta ofta är irriterade för att man är sen. Med all rätt."

Och det han beskriver i sitt blogginlägg stämmer exakt in med mig! Eller jag lider ju faktist av att stressa iväg sådär men nästan samma beteende, så likt, så kan detta vara - ja som sagt, missbruk eller något liknande i alla fall? Eller är detta bara något vi tidsoptimister skyller på. Vad är tidsoptimism?! Finns det ens ett ord som heter tidsoptimism?



Och nu har jag skjutit upp pluggandet också. I'm saying.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0